English
اطلاعات تماس
 
تلفن: 77491206 -021
نمابر: 77491206 -021
آدرس دبیرخانه: تهران: نارمك،دانشگاه علم و صنعت ايران، انجمن علمي كامپوزيت ايران، صندوق پستي 16845/188 ايميل: info@irancsa.ir
پست الکترونیکی: m.beheshty@ippi.ac.ir
کد پستی: 1684613114
اساسنامه انجمن

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معاونت پژوهشي

كميسيون انجمنهاي علمي ايران

 

"اساسنامه انجمن علمي كامپوزيت"

فصل اول كليات و اهداف

ماده1: به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علمي كامپوزيت و توسعه كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه‌هاي كامپوزيت­هاي پليمري، سراميكي، فلزي و نانوكامپوزيت­ها، انجمن علمي كامپوزيت كه از اين پس در اين اساسنامه انجمن ناميده مي‌شود، تشكيل مي‌گردد.

ماده2: انجمن مؤسسه‌اي غيرانتفاعي است و در زمينه‌هاي علمي و پژوهشي و فني فعاليت مي‌كند و از تاريخ ثبت داراي شخصيت حقوقي است و رييس هيئت مديره آن نماينده قانوني انجمن مي‌باشد.

ماده3: مركز انجمن در شهر تهران مي‌باشد و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمنهاي علمي مي‌تواند در هر منطقه از كشور تشكيل شود.

ماده 4: انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي‌شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايران است.

فصل دوم وظايف و فعاليت­ها:

ماده 5: به منظور نيل به هدفهاي مذكور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد:

1-5- انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين‌المللي با محققان و متخصصاني كه به گونه‌اي با علم كامپوزيت سر و كار دارند.

2-5- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري و اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن.

3-5- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز.

4-5- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و فني

5-5- برگزاري گردهمايي‌هاي علمي در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي.

6-5- انتشار كتب و نشريات علمي.

فصل سوم انواع و شرايط عضويت

          1-6- عضويت پيوسته:

مؤسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي‌ارشد در رشته‌هاي مهندسي مكانيك، مهندسي مواد، مهندسي شيمي، مهندسي پليمر، مهندسي پزشكي و مهندسي عمران و رشته‌هاي وابسته باشند، مي‌توانند به عضويت پيوسته درآيند.

          2-6- عضويت وابسته:

اشخاصي كه داراي درجه كارشناسي هستند و مدت 5 سال به نحوي در يكي از رشته‌هاي مذكور در بند 1-6 شاغل باشند.

3-6- عضويت دانشجويي:

كليه دانشجوياني كه در رشته ‌هاي مهندسي مكانيك، مهندسي مواد، مهندسي شيمي، مهندسي پليمر، مهندسي پزشكي و مهندسي عمران به تحصيل اشتغال دارند.

4-6- عضويت افتخاري:

شخصيت­هاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينه‌هاي كامپوزيت حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك­هاي مؤثر و ارزنده‌اي نموده باشند.

5-6- اعضاي مؤسساتي (حقوقي):

سازمان‌هايي كه در زمينه علمي و پژوهشي مربوط فعاليت دارند به عضويت انجمن درآيند.

تبصره 1: افراد داراي درجه كارشناسي در يكي از رشته‌هاي مذكور در بند 1-6 مي‌توانند با تصويب هيئت مديره به عضويت پيوسته انجمن درآيند.

تبصره 2: اعضاي مؤسساتي به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب مي‌شوند.

ماده 7: هر يك از اعضاء سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين مي‌گردد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.

تبصره 1: پرداخت حق عضويت هيچ گونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن براي عضو ايجاد نمي‌كند.

تبصره 2: اعضاي افتخاري انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.

 

ماده 8:عضويت در يكي از موارد زير خاتمه مي‌يابد:

          1-8- استعفاي كتبي

          2-8- عدم پرداخت حق عضويت سالانه

          تبصره: تأئيد خاتمه عضويت با هيئت مديره است.

فصل چهارم اركان انجمن

ماده 9:اركان اصلي عبارتند از :

الف: مجمع عمومي      ب: هيئت مديره          ج: بازرس

الف: مجمع عمومي

ماده 10: مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق‌العاده تشكيل مي‌شود.

1-10- مجمع عمومي عادي سالي يكبار تشكيل مي‌شود و با حضور يا رأي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي پيوسته انجمن رسميت مي‌يابد و تصميمات با اكثر آراء معتبر است.

2-10- مجمع عمومي فوق‌‌العاده در موارد ضروري با دعوت هيئت مديره يا بازرس (بازرسان) و يا با تقاضاي كتبي يك سوم اعضاي پيوسته تشكيل مي‌شود.

3-10- در صورتي كه در دعوت نخست جلسه مجمع عمومي رسميت نيافت جلسه دوم به فاصله حداقل بيست روز بعد تشكيل مي‌شود و با تعداد حاضر در جلسه رسميت خواهد يافت. در ضمن اخذ آراء مي‌تواند بصورت مكاتبه‌اي بر اساس آيين‌نامه‌اي كه توسط هيئت مديره تدوين مي‌شود انجام شود.

تبصره 1: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي به صورت كتبي با درج آگهي در روزنامه كثيرالانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته برسد.

تبصره 2: يك‌سوم اعضاي پيوسته مي‌توانند مستقيماً اقدام به دعوت براي تشكيل مجمع عمومي فوق‌العاده نمايند مشروط بر اينكه هيئت مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضاي ايشان پاسخ منفي داده باشد و در چنين حالتي،‌ ايشان بايد در آگهي دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هيئت مديره يا بازرس تصريح نمايند.

تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومي منحصراً موضوعي خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده است.

تبصره 4: شرايط تشكيل مجمع عمومي فوق‌العاده همانند شرايط تشكيل مجمع عمومي عادي است و تصميمات با دو سوم آراء معتبر است.

ماده 11: وظايف مجامع عمومي

          الف مجمع عمومي عادي

-        انتخاب اعضاي هيئت مديره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بيش از يك بازرس اصلي)

-        تصويب خط مشي انجمن

-        بررسي و تصويب پيشنهادات هيئت مديره و بازرس (بازرسان)

-        تعيين ميزان حق عضويت

-        عزل هيئت مديره و بازرس (بازرسان)

-        بررسي و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينه‌هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن.

ب مجمع عمومي فوق‌العاده

-        تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه

-        تصويب انحلال انجمن

تبصره 1: جلسات مجامع عمومي عادي و فوق‌العاده با حضور نماينده تام‌الاختيار كميسيون انجمن­هاي علمي ايران رسميت مي‌يابد.

تبصره 2: مجامع عمومي توسط هيئت رئيسه‌اي مركب از يك رييس، يك منشي و دو ناظر اداره مي‌شوند.

تبصره 3: اعضاي هيئت رييسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب مي‌شوند.

تبصره 4: اعضاي هيئت رييسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيئت مديره و بازرس كانديدا كرده‌اند.

ج- هيئت مديره

ماده 12:هيئت مديره انجمن مركب از 5 عضو اصلي و 2 عضو علي‌البدل است. كه هر 3 سال يكبار با رأي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب مي‌شوند.

1-12- هيچ يك از اعضا نمي‌توانند بيش از دو دوره متوالي به عضويت هيئت مديره انتخاب شوند.

2-12- حداكثر دو عضو مشمول بند (1-12) در صورت كسب بيش از 4/3 آراء حاضرين در جلسه مي‌توانند براي يك دوره ديگر به عضويت هيئت مدير درآيند.

3-12- عضويت در هيئت مديره افتخاري است.

4-12- هيئت مديره حداكثر تا يك ماه پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با رأي كتبي نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مي‌نمايند.

5-12- كليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاي رييس هيئت مديره و خزانه‌دار همراه با مهر انجمن و نامه‌هاي رسمي با امضاي رييس هيئت مديره يا نايب رييس انجمن معتبر است.

6-12- هيئت مديره موظف است بر حسب نياز هر يك ماه يكبار تشكيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشكيل جلسه هيئت مديره حداقل سه روز است.

7-12- جلسات هيئت مديره با حضور اكثريت اعضا رسميت مي‌يابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراي موافق، معتبر است.

8-12- كليه مصوبات هيئت مديره ثبت و پس از امضاي اعضا در دفتر صورتجلسات هيئت مديره نگهداري مي‌شود.

9-12- شركت اعضاي هيئت مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيئت مديره تا سه جلسه متوالي وپنج جلسه متناوب در حكم استعفاي عضو غايب خواهد بود.

10-12- در صورت استعفا، ‌بركناري يا فوت هر يك از اعضاي هيئت مديره، عضو علي‌البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعييين خواهد شد.

11-12- شركت بازرس (بازرسان) در جلسات هيئت مديره بدون داشتن حق رأي مجاز است.

ماده 13:هيئت مديره نماينده قانوني انجمن مي‌باشد و وظايف اختيارات آن به شرح زير است:

          1-13- اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي

          2-13- تشكيل گروه‌هاي علمي انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها

3-13- هيئت مديره مي‌تواند هر اقدام و معامله‌اي را كه ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبديل به احسن يا ترهين و فك رهن و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غيرمنقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است انجام دهد.

4-13- جز درباره موضوعاتي كه به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است، هيئت مديره كليه اختيارات لازم براي اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجام دارا مي‌باشد.

5-13- تهيه گزارش سالانه و تنظيم ترازنامه مالي و صورتحساب درآمدها و هزينه‌هاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

6-13- اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي يا حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيل و حق توكيل به غير.

7-13- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارجي

8-13- اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي علمي در چارچوب وظايف انجمن

9-13- جلب هدايا و كمكهاي مالي

10-13- اهداي بورسهاي تحقيقاتي و آموزشي

11-13- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور.

12-13- ارسال گزارش‌هاي لازم به كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

13-13- هيئت مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان دوره تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيئت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون انجمن‌هاي علمي ارسال نمايند.

تبصره: هيئت مديره پيشين تا تأئيد هيئت مديره جديد از سوي كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

ج: بازرس (بازرسان)

ماده 14: مجمع عمومي عادي 1 نفر را به عنوان بازرس اصلي و 1 نفر را به عنوان علي‌البدل براي مدت 3 سال انتخاب مي‌نمايد.

تبصره:انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است.

ماده 15:وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است.

          1-15- بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي

2-15- بررسي گزارش سالانه هيئت مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي

          3-15- گزارش هرگونه تخلف هيئت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي

تبصره: كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غيرمالي در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوي هيئت مديره براي بررسي در دسترس بازرس (بازرسان) قرار گيرد.

فصل پنجم گروه‌هاي علمي انجمن

ماده 16: انجمن مي‌تواند گروه‌ها و كميته‌هاي زير را تشكيل دهد كه بر اساس شرح وظايفي كه از سوي هيئت مديره براي آنها تعيين مي‌شود به فعاليت مي‌پردازند.

1) گروه‌هاي تخصصي

2) كميته آموزش و پژوهش

3) كميته انتشارات

4) كميته آمار و اطلاعات

5) كميته پذيرش و روابط عمومي

6) كميته گردهمايي‌هاي علمي

1-16- انجمن مجاز به تشكيل گروهها و كميته‌هاي ديگري كه بر حسب نياز احساس مي‌شود، نيز مي‌باشد.

فصل ششم بودجه و مواد متفرقه

ماده 17: منابع مالي انجمن عبارتند از:

          1-17- حق عضويت اعضا

2-17- درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره‌اي و فروش كتب و نشريات

          3-17- دريافت هدايا و كمك­ها

4-17- كليه عوايد و درآمدهاي انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.

ماده 18: درآمدها و هزينه­هاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمنهاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارسال مي‌شود.

ماده 19: كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانك‌هاي كشور نگهداري مي‌شود.

ماده 20: هيچ يك از مؤسسين يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچ‌‌گونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نمي‌توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمايند.

ماده 21: كليه مدارك و پرونده مالي و غيرمالي مرتبط با فعاليت‌هاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري مي‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيت‌دار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده 22: هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر است.

ماده 23: انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروه‌ها و احزاب سياسي را ندارد.

ماده 24:در صورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومي، همان مجمع هيئت تسويه‌اي را براي پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد. هيئت تسويه موظف است پس از وصول مطالات و پرداخت بدهي‌ها كليه داراييهاي منقول و غيرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به يكي از مؤسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.

ماده 25: اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده، 48 زير ماده و 17 تبصره در جلسه مورخ 20/09/89 مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد.